Stacja paliw z zamontowanymi na dachu panelami fotowoltaicznymi to coraz częściej spotykany widok w Polsce. Koncerny paliwowe deklarują zaangażowanie w rozwój odnawialnych źródeł energii, czego dowodem są inwestycje w takie właśnie placówki.
Montowanie instalacji solarnych na dachach stacji paliw i innych obiektów związanych z przemysłem paliwowym to – z jednej strony – oszczędność kosztów energii i promowanie ekologicznych rozwiązań, z drugiej – element długofalowych strategii koncernów, które dążą do ograniczenia emisji szkodliwych substancji i dostosowania się do światowych trendów dotyczących odnawialnych źródeł energii.
Nie tylko na stacjach paliw
W odnawialne źródła energii i fotowoltaikę inwestuje m.in. PKN Orlen. Na budynku koncernu w Płocku zamontowana została w tym roku mikroinstalacja fotowoltaiczna o mocy blisko 50 kWp. To największa tego typu instalacja w Grupie Orlen. Umożliwi ona zmniejszenie do 25 proc. w skali roku opłat za zużycie energii elektrycznej oraz istotne ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Wcześniej koncern w programie pilotażowym zamontował panele fotowoltaiczne o łącznej mocy ok. 180 kWp, zbudowane z ogniw krzemowych mono- i polikrystalicznych, na dachach i wiatach 11 wybranych stacji paliw w Polsce.
– Zgodnie ze strategią, zwiększamy zaangażowanie w energetykę niskoemisyjną – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. – Jako PKN Orlen poprzez swoje działania, jak choćby budowę morskiej farmy wiatrowej Baltic Power na Bałtyku, konsekwentnie wpisujemy się w trend zielonej energetyki. W przeszłości zainwestowaliśmy w niskoemisyjne źródła gazowe, rozwijamy technologie produkcji wodoru, wierząc, że jest to paliwo przyszłości w transporcie. Instalacja fotowoltaiczna w Płocku, zasilająca Orlen Projekt, wpisuje się w realizowany na wielu poziomach proces transformacji energetycznej.
– Przy projektowaniu mikroinstalacji fotowoltaicznej analizowaliśmy rozwiązania techniczne pod kątem uzyskania jak najwyższej efektywności – podkreśla Marcin Kasza, prezes zarządu Orlen Projekt.
Przy doborze typu paneli fotowoltaicznych oraz kąta ich nachylenia pod uwagę została wzięta lokalizacja i konstrukcja budynku, a także stopień nasłonecznienia. Umożliwiło to zoptymalizowanie kosztów inwestycji i osiągnięcie korzystnego efektu pod względem zwrotu poniesionych nakładów.
Instalacja fotowoltaiczna w Płocku składa się z 175 paneli polikrystalicznych o mocy 285 W każdy, wyposażonych w optymalizery mocy, które pozwalają zwiększyć do 25 proc. ilość wytworzonej energii elektrycznej w razie niekorzystnych warunków atmosferycznych lub zacienienia. Tak zaprojektowana instalacja umożliwia wyprodukowanie w skali roku do 51 MWh energii elektrycznej. Instalacja w ciągu roku pozwoliłoby naładować blisko 1,3 tys. samochodów elektrycznych albo pokryć zapotrzebowanie na energię elektryczną 12 gospodarstw domowych.
Na tym jednak nie kończą się plany Orlenu związane z rozwojem fotowoltaiki. Kolejne inwestycje planowane są m.in. wspólnie z Energą. W lipcu br. spółki zadeklarowały współpracę w realizacji zamówienia, które obejmuje opracowanie koncepcji oraz dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy 19 MW w terminalach paliwowych w: Ostrowie Wielkopolskim, Żurawicy, Sokółce, a także w zakładzie produkcyjnym w Płocku, zakładzie produkcyjnym w Trzebini oraz we włocławskim Anwilu.
Flagowy obiekt z fotowoltaiką
Panele fotowoltaiczne zainstalowane na dachu najnowszej stacji paliw sieci Avia w Gorzowie Wielkopolskim to nie tylko zabieg ekonomiczny. To także komunikat dla kierowców, że na stacjach Avia można zamówić taką instalację. Spółka Unimot bowiem od wiosny 2020 r. poszerzyła swoją ofertę właśnie o tego rodzaju usługi. Najnowsza stacja w Gorzowie to jednocześnie pierwszy flagowy obiekt marki, prezentujący niemal pełny przekrój jej możliwości – nie tylko wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii, ale także m.in. nowy koncept gastronomiczny.
– Stacja Avia w Gorzowie Wielkopolskim to nasza wizytówka, za pomocą której chcemy zaprezentować polskim kierowcom oraz naszym potencjalnym partnerom biznesowym, jak może wyglądać nowoczesna stacja paliw z własną elektrownią solarną oraz niezbędnymi udogodnieniami dla podróżujących: rozbudowaną strefą odpoczynku, designerskimi rozwiązaniami i smaczną kawą, oczywiście przy zagwarantowaniu wysokiej jakości paliwa i przystępnych cen — mówi Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot SA. – Przy jej tworzeniu staraliśmy się wykorzystać najlepsze doświadczania marki Avia, szwajcarskie korzenie oraz w sposób kompleksowy odpowiedzieć na potrzeby polskiego klienta i specyfikę naszego rynku paliwowego – dodaje.
Grupa Unimot rozwija działalność związaną z odnawialnymi źródłami energii, pod marką Avia Solar, od maja 2020 r.Plany są ambitne – grupa chciałaby docelowo być jednym z ważniejszych graczy na rynku OZE, dlatego poza sprzedażą zdecydowała się również na produkcję paneli fotowoltaicznych.
– Rynek OZE jest obecnie niezwykle atrakcyjny i będzie stawał się coraz bardziej konkurencyjny. Chcielibyśmy być jego wyraźną częścią i już teraz myślimy, w jaki sposób zapewnić sobie przewagę nad innymi jego uczestnikami. Właśnie dlatego mocno rozglądamy się za kolejnymi obszarami. Poza sprzedażą, niedawno zdecydowaliśmy się także na produkcję paneli fotowoltaicznych. Patrzymy ponadto na ewentualne możliwości zaangażowania się w rynek większych mocy OZE, czyli farmy fotowoltaiczne. I to zarówno od strony rozwoju własnego portfela, jak i pozyskiwania projektów z rynku. Mogłoby to być dobrym uzupełnieniem naszego portfela w zakresie zielonej energii – zaznacza Adam Sikorski.
Dekarbonizacja pod szyldem Shell
W tym roku w Sosnowcu powstała nowa stacja paliw sieci Shell. Na dachu nowego obiektu znajduje się instalacja paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy 6 kW. Wytworzona przez nie energia pozwoli w ciągu roku kalendarzowego osiągnąć efekt redukcji emisji CO2 do atmosfery o ok. 5 ton. Podobne instalacje są zamontowane na prawie 20 stacjach Shell w Polsce. Warto przy tym dodać, że od początku 2020 r. blisko 97 proc. stacji własnych Shell używa energii elektrycznej wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Na stacjach tej sieci w Polsce testowane są ogniwa fotowoltaiczne, które pokrywają średnio 11 proc. zapotrzebowania na elektryczność każdej z tych stacji. Oświetlenie LED wykorzystywane jest wewnątrz budynków 80 proc. stacji Shell w Polsce, a 60 proc. punktów jest oświetlanych diodami LED, które należą do najbardziej energooszczędnych źródeł światła. Dodatkowo firma wdraża na stacjach zamykane lodówki, które utrzymują odpowiednią temperaturę i nie oddają jej na zewnątrz, co znacznie obniża zużycie energii.
– Rośnie zapotrzebowanie na energię, a jednocześnie stoimy przed wyzwaniem zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery. Ważną rolę w tym procesie może odgrywać stopniowa dekarbonizacja naszej działalności operacyjnej — mówi Rafał Molenda, dyrektor działu stacji paliw i rozwoju sieci Shell Polska.
Shell Polska szacuje, że wykorzystanie na firmowych stacjach energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych zmniejszy rocznie emisję CO2 o 32 tys. ton w porównaniu z rokiem 2016. W Polsce Shell realizuje także wiele projektów ograniczających zużycie energii, produkcję śmieci i emisję CO2 w swoich biurach. Przykładowo, kompleks pięciu budynków Shell Energy Campus w Krakowie, gdzie mieści się centrum Shell Business Operations, zatrudniający 4 tys. pracowników, w 2019 r. zmniejszył o 20 proc. ilość produkowanych odpadów oraz o 22 proc. wolumen zużywanej energii elektrycznej.
Shell realizuje swoją politykę energetyczną również w innych krajach. Tak np. w Wielkiej Brytanii stacje własne Shell są zasilane elektrycznością pochodzącą w stu procentach z certyfikowanych źródeł energii odnawialnej. W Holandii Shell posiada eksperymentalną niskoemisyjną stację, która 25 proc. potrzebnej dla siebie energii produkuje z paneli słonecznych, a dzięki efektywnemu energetycznie wyposażeniu zmniejszyła swój łączny rachunek energetyczny o 40 proc.
Pilotażowe inwestycje branży
Rozwiązania związane z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii pojawiają się również w innych obiektach należących do firm z branży paliwowej. Innowacyjne pomysły testuje m.in. Lotos, który nie tylko inwestuje w rozwój paliw alternatywnych i elektromobilność, ale także zwraca uwagę na pozyskiwanie energii w tańszy i bardziej ekologiczny sposób. Przykładowo, na stacji Lotos otwartej w 2019 r. w Warszawie przy ul. Łopuszańskiej zainstalowano panele fotowoltaiczne zarówno na budynku, jak i na wiacie nad dystrybutorami paliw. Mogą one latem wyprodukować moc chwilową na poziomie ok. 17 kW. Kolejnym ekologicznym elementem są latarnie hybrydowe zasilane energią słoneczną i wiatrową. Jeśli przez kilka dni nie ma wystarczającego zasilania z odnawialnych źródeł energii, to automatycznie przełączają się na sieć elektryczną. Ponadto na stacji działa system odzysku deszczówki, który pozwala zmniejszyć zużycie wody gospodarczej. Warto też wspomnieć o tym, że stacja przy ul. Łopuszańskiej oferuje możliwość ładowania pojazdów elektrycznych, a w 2021 r. ma stać się jednym z pierwszych punktów tankowania wodoru.
W lipcu koncern Circle K otworzył w Warszawie nową stację paliw, na której zastosowano nowatorskie, ekologiczne rozwiązania. Ponad 25 proc. powierzchni działki, na której powstała stacja Circle K, stanowi zieleń – w tym zielony dach, który jest zupełnie wyjątkowym rozwiązaniem na stacji paliw. Dodatkowo zainstalowano panele fotowoltaiczne do podgrzewania wody oraz zbiornik retencyjny wody deszczowej do podlewania zieleni. Jest to kolejna stacja sieci, która w pierwszym półroczu 2020 r. rozszerzyła się o 16 nowych lokalizacji.
W fotowoltaikę inwestuje też PERN – instalacja do pozyskiwania energii ze słońca powstaje w bazie paliw w Boronowie jako efekt wdrożenia jednej z prac dyplomowych przygotowanych przez zespół pracowników PERN w ramach Akademii Menedżera. Instalacja ma przynieść kilkuprocentowe oszczędności w wydatkach na energię elektryczną. Od efektywności tego projektu będą zależały kolejne wdrożenia.
– Dostrzegamy potencjał, jaki w wytwarzaniu energii elektrycznej mogą mieć alternatywne źródła, dlatego pilotażowo montujemy panele fotowoltaiczne w jednej z naszych baz paliwowych w Boronowie – powiedział Paweł Wysocki, dyrektor pionu technicznego PERN.
Instalacja fotowoltaiczna w Boronowie będzie miała moc docelową około 50 kWp. W pierwszym roku użytkowania panele mają zapewnić około 54 393 kWh.
ARTYKUŁ UKAZAŁ SIĘ W WYDANIU DRUKOWANYM "NOWOCZESNEJ STACJI PALIW" NR 4/2020
Komentarze