2 grudnia 2021 weszły w życie przepisy pozwalające na montowanie na sieci drogowej w Polsce znaków informujących o punktach ładowania pojazdów elektrycznych. Zmiany dotyczą również wprowadzenia zbiorczych tablic informacyjnych oraz znaków zapowiadających zbliżający się pas wyłączenia na drodze ekspresowej.
Dzięki zmianom kierowcy posiadający pojazd elektryczny łatwiej znajdą punkty do jego ładowania. Zmiany w obowiązujących przepisach wprowadzają bowiem do użytku znak D-23b, który oznacza stację paliwową z punktem ładowania pojazdów elektrycznych oraz znak D-23c, oznaczający punkt ładowania pojazdów elektrycznych. Wprowadzony został także znak D-34b, czyli zbiorcza tablica informacyjna. Tablicę taką stosuje się w przypadku konieczności umieszczenia w tym samym miejscu kilku znaków informacyjnych o obiektach, takich jak np. stacja paliw, restauracja czy warsztat. Tablica może też być uzupełniona o informację o odległości do danego obiektu. Znaki będą sukcesywnie montowane na drogach,
Celem wprowadzonych zmian jest przede wszystkim promocja elektromobilności i poprawa komfortu podróżowania przez osoby już korzystające z pojazdów elektrycznych. Znaki, wskazujące lokalizację punktów ładowania, obowiązują też w innych krajach w Unii Europejskiej.
Jak pokazały wyniki przeprowadzonej przez nas ankiety dotyczącej Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP), 23 proc. respondentów rozważa w najbliższym czasie zakup pojazdu napędzanego paliwami alternatywnymi. 8 proc. badanych stwierdziło też, że MOP-y powinny zostać wzbogacone o infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych, a zdaniem 52 proc. osób wybudowanie takich stacji na MOP-ach przyczyni się do rozwoju elektromobilności w Polsce.
Rozstrzygnięto już trzy przetargi na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych na autostradach A1, A2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7 i S8. W efekcie tych postępowań podpisano 35 umów na budowę 55 stacji ładowania pojazdów elektrycznych na MOP-ach kat. I. Pierwsze stacje zostały już oddane do użytku kierowców.
Komentarze