Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli podpisało umowę na dostawę czterech elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą ładowania. Dostawcą będzie firma Solaris. Bezemisyjne Urbino 12 wyjadą na ulice miasta już w 2022 roku. Wartość kontraktu wynosi nieco ponad 10 mln zł brutto.
Zamówione przez przewoźnika cztery modele autobusów to Solaris Urbino 12 electric. Elektrobusy będą zasilane nowoczesnymi bateriami High Energy o łącznej pojemności nominalnej 280 kWh. Dodatkowo przewoźnik zdecydował się zainwestować w infrastrukturę ładowania, w postaci dwóch ładowarek dualnych, z których każda umożliwia równoczesne ładowanie dwóch autobusów mocą 40 kW lub jednego autobusu mocą 80 kW. Płynną jazdę dwunastometrowych e-busów zapewni elektryczny centralny silnik trakcyjny.
We wnętrzach pojazdów, zaopatrzonych w pełni zautomatyzowaną klimatyzację całopojazdową, pomieści się 75 osób, z czego 29 na miejscach siedzących. Dodatkowo cztery siedzeń znajdujących się w każdym modelu zostaną specjalnie dostosowane do przewozu pasażerów z niepełnosprawnościami. W autobusach znajdą się także liczne udogodnienia i nowoczesne rozwiązania, jak na przykład podświetlane ładowarki USB.
Solarisy zostaną doposażone w system kontroli trzeźwości dla kierowców. Autobusy będą posiadać również kabinę kierowcy typu zamkniętego z szybami w wersji wysokiej oraz system nagrywania rozmów kierowcy z pasażerami. Komfortową podróż zapewni system informacji pasażerskiej oraz kamery, monitorujące przestrzeń pasażerską, drogę przed pojazdem, a także urządzenia obserwujące ulicę podczas cofania.
Urbino 12 electric to jeden z najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się pojazdów z bezemisyjnej oferty Solarisa. 12-metrowy elektrobus jest pierwszym w historii pojazdem bateryjnym, który zdobył tytuł Autobusu Roku „Bus of the Year 2017”.
Także Radom kupi kolejne elektrobusy w ramach Zielonego Transportu Publicznego. Tym razem przegubowe.
Flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Radomiu zasili kolejnych sześć autobusów z napędem elektrycznym. Do już eksploatowanych dziewiętnastu 12-metrowych „elektryków”, dołączą pierwsze w Radomiu bezemisyjne przegubowce o długości 18 metrów. Zakup będzie możliwy dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przyznanemu w ramach programu priorytetowego "Zielony Transport Publiczny".
Pojazdy wyposażone będą w silniki trakcyjne – centralne lub silniki w osiach, o łącznej mocy min. 240 kW, zasilane bateriami trakcyjnymi min. 150 kW/h. Liczba miejsc siedzących, którą zaoferuje każdy z autobusów wyniesie 38, a miejsc stojących ok. 130. Pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany roczny przebieg każdego zakupionego autobusu to minimum 25 tys. km.
Całkowity koszt zakupu nowych sześciu autobusów, a także stacji ładowania pantografowego oraz trzech dwuwyjściowych ładowarek zajezdniowych jest szacowany na 21 mln 967 tys. zł. Miejska spółka otrzyma z NFOŚiGW 12,6 mln zł dotacji oraz 5,2 mln zł niskooprocentowanej pożyczki.
Umowa w sprawie dofinansowania została już podpisana. Kolejnym etapem realizacji projektu będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy zadania, co powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2022 roku. Zgodnie z harmonogramem elektryczne przegubowce powinny wyjechać na ulice Radomia w 2023 roku. Wcześniej, bo pod koniec 2022 roku planowane jest wybudowanie stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli autobusowej.
MPK planuje też pozyskanie w drugiej połowie 2022 roku pięciu autobusów przegubowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
Komentarze