Producent autobusów Solaris sprzedał w 2023 roku łącznie 1456 pojazdów. Firma dostarczyła swoje produkty do klientów z 17 krajów Europy. Głównymi odbiorcami pojazdów byli przewoźnicy z Polski, Hiszpanii, Włoch, Norwegii, Niemiec, Czech, Rumunii i Węgier. Spośród wszystkich dostarczonych w ubiegłym roku pojazdów marki Solaris, aż 690 sztuk stanowiły autobusy elektryczne. Na uwagę zasługuje również wysoka liczba sprzedanych trolejbusów i autobusów wodorowych – odpowiednio 202 sztuki i 81 sztuk.
Wzrost liczby sprzedanych autobusów wodorowych w ostatnim roku wyraźnie podkreśla rosnące zainteresowanie tą technologią – coraz więcej operatorów rozpoznaje w niej docelowe rozwiązanie dla swoich systemów transportu publicznego. Aż 44,5% wszystkich zarejestrowanych w Europie autobusów wodorowych w 2023 roku stanowiły pojazdy marki Solaris. Wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie się nadal utrzymywał. Do końca 2023 roku firma zarejestrowała zamówienia na 535 pojazdów wodorowych, z terminem realizacji w latach 2024-2026. Aby sprostać rosnącemu popytowi i zwiększyć swoje zdolności produkcyjne, Solaris uruchomił nową halę dedykowaną produkcji pojazdów wodorowych.
Przychody spółki były także rekordowe i wyniosły 819 milionów euro, co oznacza wzrost o ponad 18% w porównaniu z rokiem 2022. Firma zajęła 1. miejsce na rynku autobusów zeroemisyjnych z udziałem w rynku wynoszącym 15,2% . Solaris utrzymał 1. pozycję wśród producentów autobusów bateryjnych i wodorowych na rynku europejskim, wypracowując w latach 2012-2023 udział na poziomie 14,5% . Pojazdy nisko- i zeroemisyjne, czyli autobusy elektryczne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe, po raz pierwszy w historii firmy stanowiły ponad 80% wszystkich wyprodukowanych pojazdów. W 2023 roku Solaris zaprezentował swój pojazd w Kanadzie, realizując część strategii firmy mającej na celu wejście z ofertą na rynek Ameryki Północnej.
Komentarze