Kolejne energooszczędne stacje, MOP Chomentowo Wschód i Zachód działają już przy trasie ekspresowej S61. Obiekty wyposażone są w innowacyjny system, pozwalający na odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, magazynowanie energii oraz instalacje fotowoltaiczne. Rozwiązanie pozwala zaoszczędzić do 80 procent energii, niezbędnej do funkcjonowania stacji. Do końca roku w sieci koncernu działać będzie łącznie dziesięć takich obiektów.
Zasilany energią słoneczną system do jednoczesnej produkcji ciepła i chłodu pozwala na odzyskanie energii cieplnej, która jest następnie wykorzystywana między innymi do podgrzewania wody w łazienkach i myjni oraz wspomagania pracy klimatyzacji i kurtyn powietrznych. Dzięki temu stacje są niemal samowystarczalne, pobierając z sieci niewielkie ilości dodatkowej energii, głównie nocą. Technologia ta w skali roku pozwala ograniczyć zużycie energii elektrycznej nawet o nawet 135 MWh w przypadku standardowej stacji i o 350 MWh w przypadku MOP.
– Pierwszą instalację kogeneracyjną uruchomiliśmy pod koniec 2022 roku na stacji paliw w Bydgoszczy. Jej zastosowanie przyniosło znakomite rezultaty, dlatego podjęliśmy decyzję o budowie kolejnych i rozpoczęciu pilotażowego programu, który obejmie łącznie dziesięć stacji. To nie tylko najnowocześniejsze, ale i przyjazne środowisku obiekty, maksymalnie wykorzystujące energię odnawialną, a dzięki temu prawie w całości samowystarczalne. Już teraz kogeneracja umożliwia pięciokrotną redukcję zużycia energii elektrycznej. Wszelkie działania, które wspierają cel osiągnięcia przez koncern neutralności emisyjnej do 2050 roku są dla nas szczególnie ważne. Cieszę się, że nasze inwestycje są nie tylko energooszczędne, ale również redukują nasz wpływ na środowisko – wyjaśnia Łukasz Chmielewski, kierownik Zespołu Realizacji Inwestycji dla Nowych Stacji Paliw i MOP ORLEN.
Energia wytwarzana za pomocą instalacji fotowoltaicznej jest przetwarzana przez agregaty kogeneracyjne niemal w całości na ciepło i chłód, których nadwyżki są magazynowane w zbiornikach buforowych i wykorzystywane nocą. Urządzenia chłodnicze w budynku stacji nie generują hałasu, ponieważ produkcja chłodu i ciepła odbywa się w umieszczonych na dachu agregatach kogeneracyjnych.
Stacje wyposażone są także w zdalny, predykcyjny system monitorowania instalacji, automatycznie informujący serwis o potencjalnych awariach. Na MOP Chomentowo Wschód i Zachód zastosowano system wyposażony w 8 agregatów kogeneracyjnych, z zapasem mocy, pozwalającym na nieprzerwaną pracę w przypadku wyłączenia nawet 2 urządzeń.
Zastosowany na wybranych stacjach i chroniony licznymi patentami, kogeneracyjny system IGLOO MultiEnergy to projekt polskich inżynierów, w całości powstający w kraju. Zasilane energią z dużej instalacji fotowoltaicznej agregaty są hybrydą powietrzno-gruntowej pompy ciepła i chillera chłodniczego.
Wielkoskalowe, kogeneracyjne instalacje zastosowano na autostradowych stacjach paliw, tzw. MOP (Miejsce Obsługi Podróżnych). Pierwszy taki obiekt to MOP Wola Korycka, przy drodze ekspresowej S17 Warszawa-Lublin. Stacje paliw ORLEN z systemem kogeneracji działają również w Krakowie, Środzie Śląskiej, Rawie Mazowieckiej oraz Bydgoszczy. Do końca roku zostaną uruchomione kolejne trzy punkty: w Pruszkowie, Warszawie i Siedlcach. Docelowo pozwoli to obniżyć zużycie energii elektrycznej o 1,9 GWh w skali roku.
Komentarze