Czesi piją najwięcej kawy w Europie Środkowej, ale mają tylko minimalną przewagę nad Węgrami. Z okazji obchodzonego na całym świecie od 15 lat Światowego Dnia Kawy, który przypadł 29 września, Grupa MOL zebrała dane na temat zwyczajów spożywania kawy przez podróżnych odwiedzających stacje benzynowe w niektórych krajach regionu.
Czechy, Węgry, Chorwacja – tak wygląda obecnie regionalne podium konsumentów kawy na podstawie statystyk konsumpcji zebranych na stacjach paliw Grupy MOL przez pierwsze osiem miesięcy 2024 roku. Między styczniem a sierpniem tego roku na stacjach MOL sprzedano ponad 40 milionów filiżanek kawy, co oznacza, że osoby mieszkające w regionie spożywały ponad 120 filiżanek kawy na minutę.
Jeśli chodzi o smak, różnice między krajami są znacznie większe. W Polsce czołową trójką kaw wybieranych na stacjach MOL Polska między styczniem a sierpniem tego roku były: kawa z mlekiem, kawa czarna i latte. Na Węgrzech z kolei wyraźnie przoduje kategoria espresso, a za nią cappuccino i latte. Podobnie sytuacja wygląda w sąsiedniej Słowacji, gdzie prym wiodą espresso i lungo. Espresso i cappuccino znalazły się również na podium w Serbii, ale drugie miejsce zajmuje tam espresso z mlekiem. Czesi celują w latte, americano, cappuccino, podczas gdy Chorwaci preferują espresso macchiatto, espresso i cappuccino, jeśli chodzi o wybór kawy.
Grupa MOL jest w stanie zaspokoić te zróżnicowane potrzeby tylko poprzez ciągłe monitorowanie wyborów klientów i dostosowywanie smaku do oczekiwań. Dzięki informacjom zebranym wśród klientów do oferty dołączyła niedawno nowa mieszanka. Zatem oprócz średnio palonego stopu arabiki i robusty, tradycyjnie charakterystycznego dla kaw MOL's Fresh Corner, dostępna jest teraz również brazylijska arabica o łagodniejszym smaku. Oczywiście lokalizacja i skład również wpływają na smaki: bogate, intensywne, aromatyczne, charakterystyczne napoje na bazie espresso (latte, cappuccino, lungo) są wytwarzane z mieszanki arabiki i robusty, podczas gdy 100% brazylijska kawa arabica jest zwykle stosowana w kawach o słodszym smaku, bardziej miękkich i kremowych (flat white, espresso, espresso macchiato).
Nowa mieszanka na stacjach MOL Polska
Warto przypomnieć, że pod koniec kwietnia tego roku na stacjach MOL Polska wprowadzona została nowa mieszanka kawy Fresh Corner, która już w pierwszym miesiącu przyciągnęła uwagę kierowców i kawoszy, sprzedając się o 12% niż w maju poprzedniego roku i o 15% lepiej, niż w kwietniu 2024. Przed wprowadzeniem jej na stacje przeprowadzono testy jakości w siedmiu krajach (w tym w Polsce), w których wzięło udział ponad 2000 klientów. Nowa mieszanka wypalana jest w palarni Roastar w miejscowości Polgárdi, pod opieką specjalistów certyfikowanych przez SCA (Speciality Coffee Association). Od początku swojej obecności w Polsce spółka sprzedała już ponad 12 mln kubków kawy.
Obszar gastronomiczny jest częścią szerszego obszaru produktów pozapaliwowych, które mają ważną rolę do odegrania w realizacji przez Grupę MOL długoterminowej strategii rozwojowej SHAPE TOMORROW. Zakłada ona, w porównaniu do 2021 roku, podwojenie sprzedaży produktów ogólnospożywczych do 2025 r. i potrojenie jej do 2030 r. Pozwoli to segmentowi detalicznemu (usług konsumenckich) osiągnąć do 2030 r. wynik EBITDA w wysokości 1 mld USD rocznie.
Komentarze