Grupa MOL testuje produkcję zrównoważonych paliw syntetycznych   INWESTYCJE

Grupa MOL w swojej rafinerii Slovnaft w Bratysławie z sukcesem zakończyła testy produkcyjne ekologicznych paliw na bazie olejów roślinnych (HVO) oraz zrównoważonych paliw lotniczych (SAF). Wykonana w niezależnym laboratorium Isotoptech Zrt analiza radioizotopowa potwierdziła jakość nowych paliw. Oznacza to, że Grupa MOL jest już technologicznie gotowa do produkcji alternatywnych paliw syntetycznych, co jest częścią jej długofalowej strategii.

Fot. MOL

Biodiesel HVO na bazie olejów roślinnych został wytworzony w rafinerii w Bratysławie przy użyciu oleju z łupin orzechów nerkowca, a powstały w ten sposób biokomponent przerabiano razem z ropą naftową. Grupa MOL od lat z powodzeniem stosuje metodę współprzetwarzania w rafinerii Dunaj na Węgrzech, redukując w ten sposób emisję tradycyjnych paliw, dzięki zmieszaniu ich z pozostałościami roślinnymi podczas produkcji. Testy w Bratysławie wypadły pomyślnie, a węgierskie laboratorium Isotoptech Zrt potwierdziło zakładane stężenie HVO w gotowym paliwie.

Jednocześnie, tą samą metodą, słowacka rafineria Grupy MOL przeprowadziła testy produkcyjne zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Tu również z odpadów wytworzono pełnowartościowy produkt, przetwarzając częściowo rafinowany olej spożywczy wraz z tradycyjnym surowcem. Testy potwierdziły, że instalacja Rafinerii w Bratysławie, wykorzystywana do produkcji standardowej nafty lotniczej, nadaje się również do produkcji zrównoważonego paliwa.

Technologicznie jesteśmy gotowi do produkcji zarówno biodiesla pochodzenia roślinnego, jak i zrównoważonego paliwa lotniczego. Może to otworzyć zupełnie nowy rozdział w wysiłkach Grupy MOL na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy w stanie zaoferować klientom coraz szerszą ofertę wysokiej jakości paliw, jednocześnie przyczyniając się do inteligentnej transformacji energetycznej – powiedział Csaba Zsótér, starszy wiceprezes ds. paliw w Grupie MOL.

W tej chwili, niewiele rafinerii na świecie produkuje zrównoważone paliwo lotnicze (SAF). Slovnaft stał się więc jednym z pierwszych producentów zdolnych wytwarzać paliwo lotnicze spełniające ten standard. W kontekście celów klimatycznych UE, zrównoważone paliwa mają odpowiadać za 2% całego zużycia paliw lotniczych od bieżącego roku. Udział ten ma się stopniowo zwiększać w kolejnych latach – do 6% w 2030 r., 20% w 2035 r., aż do 70% w roku 2050. Te wymagania będą dotyczyć wszystkich lotów rozpoczynających się na terenie UE, bez względu na port docelowy. Zarówno Slovnaft, jak i Grupa MOL współpracują z Wydziałem Lotnictwa Politechniki w Koszycach w ramach testów zrównoważonego paliwa lotniczego.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.