Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV: zaledwie 11 pożarów samochodów elektrycznych w I kwartale 2025 r.

W I kwartale pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) odpowiadały za mniej niż pół procenta wszystkich pożarów samochodów w Polsce – wynika z najnowszego Raportu Bezpieczeństwa Pożarowego EV. Na 2224 pożary pojazdów zgłoszone w tym okresie, tylko 11 dotyczyło aut elektrycznych. Aż 98,1% pożarów w I kwartale 2025 r. dotyczyło pojazdów spalinowych.

Fot. PSNM

W I kwartale 2025 r. odnotowano w Polsce 11 pożarów pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV), 31 hybryd oraz aż 2182 pojazdów spalinowych. Te liczby dowodzą, że mimo rozwoju elektromobilności, incydenty pożarowe w zdecydowanej większości dotyczą aut z silnikami spalinowymi.

W I kwartale 2025 r. wskaźnik pożarów dla pojazdów całkowicie elektrycznych wyniósł 0,126 na 1000 zarejestrowanych sztuk, podczas gdy w przypadku samochodów spalinowych osiągnął poziom 0,106. Mimo statystycznie marginalnej różnicy pożary pojazdów elektrycznych znacznie częściej stają się obiektem sensacyjnych, medialnych doniesień.

Fot. PSNM

Średni czas trwania interwencji straży przy pożarach BEV to 2 godziny i 39 minut, w porównaniu z 1 godziną i 5 minutami w przypadku pożarów pojazdów spalinowych. Odnotowana różnica nie wynika z proporcjonalnie większej intensywności pożarów „elektryków” , tylko z procedur bezpieczeństwa – strażacy podejmują dodatkowe działania zapobiegawcze, by uniknąć ponownego zapłonu modułów bateryjnych, nawet jeśli ogień już został opanowany.

– Wskaźnik pożarów dla BEV w I kwartale 2025 r. wyniósł 0,126 na 1000 pojazdów – to wartość zbliżona do aut spalinowych (0,106) i z całą pewnością nie stanowi sygnału alarmowego. Warto podkreślić, że tylko niespełna 1/3 pożarów BEV miała związek z potwierdzoną awarią techniczną. Większość przypadków (55%) została zakwalifikowana jako „inne lub nieznane”, co oznacza brak dowodów na usterki układu napędowego – mogą to być zdarzenia losowe, akty wandalizmu, błędy eksploatacyjne lub kolizje drogowe. To pokazuje, że mity o „samozapalających się bateriach” nie mają oparcia w danych – mówi Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting.

– Pożary aut (w tym najbardziej tych o napędzie elektrycznym) niezmiennie budzą negatywne opinie – szczególnie w przestrzeni medialnej. Ciągle powtarzane są również nieprawdziwe informacje na temat powstawania i przebiegu tych pożarów. Wiele pożarów pojazdów o “napędzie konwencjonalnym” opisywane są w mediach jako pożary pojazdów o napędzie elektrycznym w celu zwiększania “klikalności” tworzonych artykułów, a weryfikacja tej informacji nie dociera już do tak szerokiego grona odbiorców lub nie jest dokonywana w ogóle.
Nie zmienia to jednak faktu, że Państwowa Straż Pożarna jest przygotowana i posiada sprzęt do radzenia sobie z pożarami samochodów (również BEV) ale i ciągle analizowana jest ta tematyka i poszukiwane są nowoczesne rozwiązania i sprzęt, które mogłyby poprawić jakoś, szybkość i bezpieczeństwo prowadzonych działań – mówi st. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP.

Fot. Mirosław Mikulski

Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV” to pierwsze w Europie narzędzie zawierające dane na temat pożarów samochodów elektrycznych i spalinowych. Raport jest wydawany raz na kwartał przez PSNM przy współpracy z Państwową Strażą Pożarną (PSP) oraz F5A New Mobility Research and Consulting. Jego celem jest dostarczenie rzetelnych, opartych na zweryfikowanych danych informacji na temat bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych (BEV).


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.