PERN rozwija infrastrukturę kolejową do transportu paliw

W Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu zakończono prace w ramach kolejnej kluczowej inwestycji PERN. Istniejąca nalewnia kolejowa została rozbudowana o dwa dodatkowe stanowiska i aktualnie dysponuje 8 stanowiskami nalewu cystern kolejowych.

Fot. PERN

Dzięki tej inwestycji przepustowość Bazy zwiększyła się o dodatkowe 4000 m3 na dobę, co znacząco wpłynęło na możliwości ekspedycyjne produktów z Bazy. Jest to kluczowe w kontekście trwającej
w Dębogórzu budowy trzech nowych zbiorników magazynowych przeznaczonych do przechowywania produktów naftowych. Zakończenie inwestycji planowane jest jeszcze w tym roku.

Wojna w Ukrainie oraz sankcje nałożone na import paliw z Rosji, całkowicie zmieniły kierunki i logistykę importu oleju napędowego do Polski. Przed 2023 rokiem, tj. zanim weszły w życie sankcje, ponad 30% importu oleju napędowego do Polski pochodziło z Rosji. Po wejściu w życie sankcji kierunki dostaw uległy zmianie. W pierwszym kwartale 2025 roku  głównymi dostawcami do Polski byli Niemcy, Litwa i USA. Ponadto, olej napędowy  jest sprowadzany również m.in. z Finlandii, Holandii czy Szwecji.  W tej sytuacji inwestycje, dzięki którym możliwa jest obsługa tankowców i sprawna dystrybucja do klientów zwiększają pewność i bezpieczeństwo dostaw na rynek.

Rozbudowa nalewni kolejowej w Dębogórzu jest efektem podpisanego jeszcze w 2023 roku porozumienia pomiędzy PERN oraz Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. Wykonawcą zadania w formule GRI – zaprojektuj i wybuduj – była firma KB Pomorze Sp. z o.o.

Większe możliwości magazynowania paliw

Równolegle w Bazie Paliw w Dębogórzu trwają prace nad budową trzech nowych zbiorników, o łącznej pojemności 150 tysięcy m3 (po 50 tysięcy m3 każdy), do magazynowania produktów naftowych III klasy wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa infrastruktura pozwoli na przechowywanie zapasów interwencyjnych oraz bardziej elastyczny obrót paliwami. Budowa nowych zbiorników w Dębogórzu jest również istotna w kontekście trwającej w Porcie Gdynia rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych, mającego umożliwić w przyszłości obsługę tankowców o nośności przekraczającej 100 tys. ton.

Aktualnie zakończył się montaż konstrukcji stalowych na wszystkich zbiornikach. Sprzyjające warunki atmosferyczne wpływają korzystnie na szybki postęp prac, których finał zaplanowano jesienią 2025 r.