Systemy szkoleń z profesjonalnymi trenerami, warsztaty za pośrednictwem platform e-learningowych, wsparcie w zakresie marketingu, obsługi systemów informatycznych i wiele innych form edukacyjnych – wszystko to jest dostępne dla partnerów franczyzowych, którzy decydują się na współpracę z wybraną siecią stacji paliw.
Franczyza to jedna z najpopularniejszych form funkcjonowania stacji paliw. Jedną z niezaprzeczalnych zalet takiego biznesu jest fakt, że franczyzobiorca, przystępując do sieci, korzysta z marki franczyzodawcy oraz całego know-how, które wypracował organizator systemu. Otrzymuje również dostęp do łańcucha dostaw oraz korzysta z działań marketingowych centrali. Oferta szkoleń, jakimi firmy zachęcają potencjalnych partnerów franczyzowych jest coraz bogatsza, a możliwość dokształcenia się to również szansa dla właściciela firmy na osobisty rozwój i – dzięki temu – lepsze prosperowanie przedsiębiorstwa na rynku. Nawet jeśli działa wyłącznie pod szyldem franczyzobiorcy.
E-learning 24 godziny na dobę
Jakie są możliwości szkoleń dla franczyzobiorców? Na przykład PKN Orlen oferuje swoim partnerom różne formy wsparcia rozwoju, na wielu płaszczyznach. Jednym z obszarów wspierających stacje DOFO jest system szkoleń, który funkcjonuje w oparciu o różne metody szkoleniowe i formy dotarcia do uczestników. Pierwsze źródło szkoleń, dzięki którym firma jest w stanie szybko i skutecznie dotrzeć do wszystkich odbiorców, to dedykowana stacjom platforma e-learningowa. Dostępna jest w systemie 365/7/24. Użytkownicy znajdą tam niezbędną wiedzę produktową, sprzedażową czy dotyczącą obowiązujących standardów i wytycznych, jak je realizować. Szkolenia te wspierają partnerów PKN Orlen w zakresie wdrażania rozwiązań operacyjnych dotyczących również nowych promocji marketingowych, zmian w systemach informatycznych czy w zakresie bezpieczeństwa.
Szkolenia i wsparcie za pośrednictwem platformy e-learningowej oferuje też firma Anwim, prowadząca sieć stacji paliw Moya. - Każdy franczyzobiorca podlega szkoleniom z profesjonalnymi trenerami oraz ma dostęp do platformy e-learningowej. Placówki mają również przydzielonego Kierownika Operacyjnego Regionu, który jest dla stacji jednocześnie opiekunem i doradcą. - mówi Paweł Ciężkowski, krajowy koordynator Kierowników Operacyjnych Regionu w firmie Anwim.
Szkolenia warsztatowe i inne formy wsparcia
Wiedza uzyskana za pośrednictwem internetu to oczywiście nie wszystko. W firmie Orlen drugi bardzo ważny obszar to szkolenia warsztatowe, rozwijające nie tylko wiedzę, ale również praktyczne umiejętności oraz wzmacniające postawę zarządczą czy sprzedażową. Szkolenia te są realizowane na stacjach paliw Orlen oraz w centrach konferencyjno - szkoleniowych. Ponieważ każdy z koncernów paliwowych opracowuje własny, autorski, a przez to poufny system szkoleń, Orlen nie mógł ujawnić nam wszystkich szczegółów. Warto jednak podkreślić, że spotkania szkoleniowe czy treningowe obejmują takie obszary jak: szkolenia nowych pracowników i kierowników stacji paliw, osób które będą pracowały na stacjach paliw w nowych lokalizacjach czy wreszcie dedykowane szkolenia z naszej oferty gastronomicznej czy sklepowej – czyli StopCafe (StopCafeBistro) czy O!Shop. Dużą uwagę przywiązuje się do jakości obsługi na stacjach z logo Orlen, stąd na przykład dedykowane i specjalne szkolenia „Mobilnego Kasjera”. Ważnym elementem szkoleń dla franczyzobiorców i pracowników jest rozwój kompetencji związanych z zarządzaniem stacją przez kierowników stacji, co ma przełożenie na wzrost wyników (sprzedaż, rentowność). Jest to tym ważniejsze, że w większości właściciele stacji cedują odpowiedzialność za realizację wyników właśnie na Kierowników. Oprócz standardowych i kompleksowych szkoleń dla kierownictwa i personelu stacji DOFO Orlen jako franczyzodawca stara się także odpowiadać na indywidualne zapotrzebowania stacji paliw franczyzowych.
Edukacja franczyzobiorców
Potencjalni franczyzobiorcy decydujący się na prowadzenie stacji paliw mogą również skorzystać ze szkoleń organizowanych przez profesjonalne firmy zajmujące się tematyką franczyzy. Np. firmy Profit System, która specjalizuje się w takiej działalności. Akademia Franczyzy Profit system to kontynuacja projektu „Franczyza szansą na rozwój polskich przedsiębiorstw” zrealizowanego na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Podczas zajęć uczestnicy dowiadują się, jak rozwinąć swoją firmę franczyzową oraz ile można zarobić na biznesie pod logo znanej marki, a także - jakimi kryteriami należy kierować się przy wyborze sieci franczyzowej i jak sprawdzić wiarygodność franczyzodawcy. Poznają wady i zalety biznesu na licencji oraz prawa i obowiązki franczyzobiorcy i franczyzodawcy. Wiedzą na ten temat dzielą się doświadczeni trenerzy – eksperci i doradcy ds. franczyzy. Zajęcia mają formę warsztatów, dzięki czemu uczestnicy poznają zasady obowiązujące na rynku franczyzy w oparciu o konkretne przykłady.
Tekst ukazał się w wydaniu drukowanym "Nowoczesnej Stacji Paliw" nr 1/2020
Komentarze