Najbardziej rozpoznawalną marką stacji paliw na rynku okazał się w tym roku Orlen. Na drugim miejscu znalazł się Lotos, a na kolejnych – BP i Shell. Badanie pod hasłem „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce” przeprowadził Instytut Badań Rynkowych i Społecznych.
Była to druga edycja badania, w którym badano opinie Polaków na temat stacji paliw. Według danych Polskiej Organizacji przemysłu i Handlu Naftowego, na polskim rynku, na koniec grudnia 2019 działało 7 628 stacji paliw. Największy udział w rynku posiadał PKN Orlen, który był operatorem 1800 placówek. Koncern BP posiadał na koniec 2019 roku 575 stacji, Grupa Lotos – 506, Shell – 415, Circle K – 353, Amic – 116. Wśród stacji paliw należących do operatorów niezależnych największą liczbę stacji na koniec 2019 roku posiadała sieć Moya – 244 punkty. Badaniem objęto wszystkie wymienione sieci. Liczebność próby wyniosła 1650 osób, w wieku 18+, obojga płci, w tym zarówno kierowców, jak i osoby korzystające z usług stacji paliw w celu np. zrobienia zakupów czy zjedzenia posiłku w punkcie gastronomicznym. Dane zebrano metodą telefonicznych standardowych wywiadów kwestionariuszowych, wspomaganych komputerowo CATI (Computer Assisted Telephone Interview).
Zakres prowadzonych analiz obejmował następujące obszary: wspomagana znajomość marek stacji paliw, stopień zaufania i sympatii do poszczególnych marek, cechy wyróżniające daną markę, ocenę jakości zarówno paliw, jak i oferty pozapaliwowej. Najbardziej rozpoznawalną marką okazał się Orlen, podobnie jak w pierwszej, ubiegłorocznej edycji badania. Według raportu IBRiS, 92 proc. ankietowanych i aż 96 proc. aktywnych kierowców oraz tyle samo spośród tych, którzy tankują przynajmniej raz w tygodniu, zna Orlen i utożsamia go z polską marką. Stacje należące do koncernu są także najbardziej lubianymi przez Polaków i wskazywanymi jako te, które chcieliby mieć w najbliższej okolicy. Tak zadeklarowała blisko połowa badanych. W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem, Orlen poprawił jeszcze swój wynik.
– Segment detaliczny to jeden z filarów naszej działalności, który nawet w trudnym czasie pandemii przynosił zyski i korzystnie wpływał na pozycję finansową spółki. Dynamicznie go rozwijamy i to przynosi zakładane efekty. Inwestujemy w naszą sieć, budując nowe obiekty i unowocześniając te, które już istnieją. Nieustannie podnosimy ich standard i rozszerzamy ofertę, dbając, by stacje spełniały oczekiwania klientów. Robimy to skutecznie, co potwierdzają wyniki badania IBRiS, w których po raz kolejny jesteśmy zdecydowanym liderem – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
W tej samej kategorii na drugim miejscu uplasował się Lotos, a na następnych miejscach kolejno: BP, Shell, Circle K, Moya, Amic. W punkcie oceniającym poziom zaufania do poszczególnych marek wygrał również Orlen, a na kolejnych pozycjach znalazły się: BP, Shell, Lotos, Circle K, Moya, Amic. W porównaniu do ubiegłorocznego pomiaru, zanotowano ogólnie spadki zaufania do poszczególnych marek, wyjątkiem jest Moya, do której zaufanie i sympatia pozostają na tym samym poziomie. Wzrosła natomiast sympatia do sieci Shell.
Jakość paliwa i standardy obsługi
Polacy najczęściej tankują paliwo na stacjach Orlen – wskazało na to 57% ankietowanych. 12% podało stacje sieci BP, po 7% Lotos i Shell, 5% na Circle K, 3% - Moya i 1% Amic. Pozostali ankietowani wymienili inne marki stacji paliw.
Badanie IBRiS potwierdziło, że Polacy coraz częściej korzystają ze stacji nie tylko jako miejsca do tankowania paliwa. Obecnie pełnią one również rolę kawiarni i restauracji, czy sklepów spożywczych. Jeśli chodzi o korzystanie z usług stacji poza tankowaniem, najwięcej osób badanych (40%) znów wskazało na Orlen. Na kolejnych pozycjach znalazły się marki: BP, Lotos, Shell, Circle K, Moya, Amic i inne. Z oferty pozapaliwowej na stacjach korzystają najczęściej ludzie młodzi, w wieku 18-29 lat, a małych i dużych miastach, z wyższym wykształceniem i o w miarę wysokich dochodach. Najwięcej Polaków (46%) chciałoby mieć w pobliżu stację Orlen, ewentualnie BP, Lotos lub Shell. Orlen wygrał też zdecydowanie w kategoriach takich jak: jakość oferowanego paliwa, jakość obsługi, jakość oferty pozapaliwowej (szeroki wybór artykułów spożywczych, przemysłowych, prasy itp.). Warto przy tym zauważyć, że pomimo zdecydowanej wygranej Orlenu, jakość obsługi i paliwa na stacjach sieci BP i Shell również oceniana jest bardzo wysoko (ponad 70% pozytywnych opinii w obu przypadkach).
Komentarze