Nowe perspektywy rozwoju sieci Avia

Tradycyjny model funkcjonowania biznesu paliwowego z pewnością będzie ewoluował. Jest ponadto szansa, że w niektórych lokalizacjach stacje paliw zaczną odgrywać rolę miejsc handlowo-usługowych – mówi Adam Sikorski, prezes zarządu spółki Unimot SA, która rozwija w Polsce sieć stacji Avia.

Adam Sikorski,
prezes zarządu spółki Unimot SA

Grupa Unimot deklaruje w swojej strategii utworzenie 200 stacji paliw do końca roku 2023. Jakie są szanse zrealizowania tego założenia? Czy w Polsce jest jeszcze miejsce na taką liczbę placówek?

W Polsce jest ponad 7 tys. stacji paliw, z czego około 3,8 tys. to stacje niezależne, które nie są zrzeszone w żadnej sieci. To właśnie wśród stacji niezależnych Grupa Unimot upatruje swoich potencjalnych partnerów do franczyzowej sieci Avia. Plan 200 stacji paliw w sieci Avia na koniec roku 2023 jest jak najbardziej realny, szczególnie że przed nami jest planowane połączenie Orlenu i Lotosu, które może skutkować pojawieniem się na rynku możliwości odkupu sporego pakietu stacji. Jesteśmy zainteresowani odkupem stacji paliw, które ewentualnie mogą być przeznaczone do sprzedaży w wyniku decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej zgody na akwizycję Grupy Lotos przez PKN Orlen. Znacząco przyspieszyłoby to rozwój sieci Avia.

Jak ocenia pan obecną sytuację na rynku stacji paliw w Polsce? Czy ma on wciąż perspektywy rozwoju i z czego one wynikają?

Tradycyjny model funkcjonowania biznesu paliwowego z pewnością będzie ewoluował. Istnieje ponadto szansa, że w niektórych lokalizacjach stacje paliw zaczną odgrywać rolę miejsc handlowo-usługowych, które będą nie tylko zaspokajać podstawowe potrzeby klientów, ale także oferować kompleksowe rozwiązania i usługi.

Niedawno otworzyli państwo piątą już z kolei stację marki Avia na Ukrainie. Dlaczego właśnie na tamtym rynku firma chce się rozwijać i jakie są plany związane z rozbudową sieci stacji?

Przede wszystkim na rynku ukraińskim Avia jako jedyna występuje z propozycją franczyzy dla stacji paliw, co na pewno wpływa na unikatowość naszej oferty. Dodatkowo rynek ukraiński jest bardzo podobny do naszego pod względem struktury. Tam też funkcjonuje dużo stacji niezależnych, które mogą dołączyć do marki Avia.

Większość stacji Grupy Unimot w Polsce działa na zasadzie franczyzy. Jak ocenia pan taką formę prowadzenia działalności? Jakie są jej plusy i minusy?

Zaletą rozwijania franczyzowej sieci stacji paliw są niskie nakłady finansowe na pozyskiwanie nowych placówek, w odróżnieniu od stacji własnych, które trzeba kupować lub budować od podstaw. Natomiast zarządzanie siecią franczyzową jest w tym wypadku trudniejsze, szczególnie że niektóre stacje trzeba traktować indywidualnie.

Czy w Polsce są sprzyjające warunki (regulacje prawne, podatki itp.) do rozwijania sieci stacji paliw? Czego brakuje, z pana punktu widzenia, żeby sytuacja była bardziej korzystna?

Z perspektywy międzynarodowej sieci takiej jak Avia, która obecna jest w 15 krajach Europy, mogę powiedzieć że Polsce – tak jak w innych krajach Unii Europejskiej – warunki do rozwoju biznesu stacji paliw są dobre i prawie wszędzie takie same, a wynika to m.in. z ujednolicenia przepisów unijnych.

W pierwszym półroczu 2019 r. Grupa Unimot mogła pochwalić się bardzo dobrymi wynikami finansowymi. Jakie są prognozy dotyczące drugiego półrocza tego roku? Czy również będzie ono tak udane?

Jesteśmy dopiero po szacowaniu wyników za III kwartał 2019 r., więc jest jeszcze dużo za wcześnie, żeby można było mówić o prognozach na koniec roku.

W tym roku Unimot zdecydował się uzupełnić swoją ofertę o sprzedaż paliw asfaltowych. Firma chwaliła się już pierwszymi sukcesami w tym segmencie rynku. Czy i dlaczego uważa pan ten kierunek za rozwojowy i właściwy na najbliższą przyszłość?

Wejście w produkty asfaltowe to uzupełnienie naszej oferty paliwowej o dodatkowe produkty ropopochodne. Dzięki temu możemy na rynku zaproponować bardziej kompleksową ofertę. Ponieważ na terenie Polski cały czas rozwijane są inwestycje drogowe, które wymagają dostarczania produktów asfaltowych, jesteśmy przekonani, że to właściwy kierunek rozwoju.

Grupa Unimot włącza się w rozwój elektromobilności w Polsce poprzez współpracę i inwestycję w blinkee.city. Jakie znaczenie ma to dla rozwoju grupy i sieci stacji paliw? Jakich efektów spodziewają się państwo w perspektywie kolejnych kilku lat?

Rozpoczynając współpracę z platformą blinkee.city, nie tylko inwestujemy w perspektywiczną spółkę, ale dajemy także możliwość rozwijania swojego biznesu naszym partnerom franczyzowym tworzącym sieć Avia. Prowadzący stację paliw może zostać podwójnym franczyzobiorcą i dołączyć do platformy blinkee.city jako inwestor również na zasadach franczyzy. Dzięki temu platforma blinkee.city pozyska dodatkowy kapitał na rozwój, a stacje Avia mogą zostać punktami ładowania elektrycznych skuterów i hulajnóg.

Dziękuję za rozmowę.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.