Rekordowy rok Lotosu Kolej

Pomimo wymagających warunków makroekonomicznych Lotos Kolej wypracowała zgodny z założeniami  wynik EBITDA za 2021 rok. Spółka wykonała też rekordową pracę przewozową dzięki aktywnemu zwiększenie przewozów  dla klientów spoza Grupy Kapitałowej Lotos.

Dane finansowe wskazują, że pomimo zwiększonych kosztów operacyjnych spółka Lotos Kolej osiągnęła wyższe przychody ze sprzedaży, aniżeli planowano. Tym samym zrealizowała najważniejsze cele budżetowe tj. EBIT oraz wynik netto. Spółka przewiozła najwięcej towarów w swojej historii, co nie byłoby możliwe bez dostosowania struktury przewozów do aktualnie panujących na rynku trendów biznesowych, charakteryzujących się wzrostem usług intermodalnych.

W okresie styczeń - grudzień 2021 roku Lotos Kolej osiągnęła pracę przewozową na poziomie niemal 5,6 mld ntkm - o 2,3 proc. więcej niż w rekordowym roku 2019. Praca przewozowa mierzona tonokilometrami, będąca iloczynem przewiezionych ton oraz pokonanych kilometrów, to najbardziej miarodajny wynik związany z przewozami towarowymi. Lotos Kolej w odniesieniu do omawianego współczynnika jest, zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego, krajowym wiceliderem - z ok. 10 proc. udziałem w rynku oraz liderem przewozów materiałów niebezpiecznych.

Ostatni rok był wymagający dla całej branży kolejowej. Prędkość handlowa w 2021 roku wyniosła 21,77, czyli spadła  o ponad 4 km/h w porównaniu do roku ubiegłego. To znacznie podwyższyło koszty operacyjne spółki, gdyż wymagało zwiększonego zaangażowania zasobów ludzkich oraz taborowych. W tak zmiennym i trudnym otoczeniu rynkowym wypracowaliśmy dobry wynik finansowy, osiągając rekordowe przewozy, a to dzięki doświadczonej załodze Lotos Kolej potrafiącej dostosować bieżące działania do warunków mikro i makroekonomicznych - mówi Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej

Rekordowe wzrosty ogółu przewozów spółki są zasługą przede wszystkim zwiększonych przewozów produktów rafinacji ropy naftowej, a także transportu intermodalnego, mającego największe perspektywy rozwoju. Łączny wzrost wolumenu przewiezionych kontenerów za okres styczeń - grudzień wyniósł w porównaniu do 2020 roku 112 proc. Taka dynamika była możliwa dzięki realizacji projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w ramach którego Lotos Kolej zakupiła dwie lokomotywy i 324 wagony-platformy do przewozu kontenerów. W efekcie spółka wykonuje coraz więcej przewozów za pomocą własnych wagonów.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.