Unimot S.A., opublikował wyniki finansowe za IV kwartał i cały 2021 r. Skonsolidowana EBITDA skorygowana za IV kwartał 2021 r. wyniosła 13,1 mln zł, a za cały 2021 r. 70,6 mln zł. Skonsolidowane przychody ogółem Grupy wyniosły w IV kwartale 2021 r. 2 822,5 mln zł oraz 8 207,2 mln zł za cały 2021 r. Jednostkowy zysk netto w 2021 r. wyniósł 76 mln zł.
Skonsolidowana EBITDA skorygowana na poziomie 70,6 mln zł w całym 2021 r., oznacza wynik niższy o 4,7 mln zł od zakładanej rocznej prognozy w wysokości 75,3 mln zł, którą spółka przedstawiła w grudniu 2020 r.
W 2021 r. Grupa Unimot odnotowała najwyższy w historii wynik w segmencie LPG. EBITDA skorygowana ukształtowała się w tym biznesie na poziomie 16,9 mln zł, co stanowi wzrost o 132 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Najlepszy rok w historii i jednocześnie pierwszy z dodatnią EBITDA, która ukształtowała się na poziomie 1,4 mln zł, ma za sobą również segment stacji paliw. Segment paliw płynnych (olej napędowy + biopaliwa) osiągnął w 2021 r. wynik kształtujący się na podobnym poziomie jak rok wcześniej i wyniósł 83,2 mln zł. Największy negatywny wpływ wzrostu cen Grupa Unimot odnotowała w segmencie gazu ziemnego i energii elektrycznej. Wynikało to z konieczności ograniczania działalności na rynku hurtowym gazu ziemnego ze względu na duży wzrost wartości depozytów i jednocześnie obserwowanego niższego popytu wśród klientów mających różne źródła zaopatrzenia w energię. W związku z sytuacją rynkową, podjęto również decyzję wytłoczenia dużej ilości gazu z kawerny przed zakładanym terminem, co dodatkowo negatywnie wpłynęło na wynik z tym segmencie. W obszarze energii elektrycznej ujemny wynik to efekt niższych marż realizowanych przez spółkę Tradea, w związku ze spadkiem płynności i z planami zniesienia obligacyjnego handlu giełdowego, a także niekorzystnym wpływem rozliczeń długoterminowych kontraktów.
Negatywny wpływ na wynik za 2021 r. miał także segment fotowoltaiki. W związku z błędnymi pierwotnymi założeniami tego biznesu, w drugiej połowie roku podjęty został szereg działań restrukturyzacyjnych, podjęto również decyzję o niemal całkowitej rezygnacji z usług B2C, koncentrując się na ofercie dla biznesu. Również w drugiej połowie 2021 r. Grupa podjęła kilka inicjatyw w obszarze niskoemisyjnych źródeł energii. Unimot nawiązał współpracę z dwoma amerykańskimi firmami – podpisano porozumienie o współpracy z NuScale Power dotyczące roli Unimot jako konsultanta w obszarze SMR (small modular reactor), a także umowy z First Solar na dostawy amerykańskich paneli fotowoltaicznych produkowanych w technologii cienkowarstwowej.
Rok 2021 r. to także intensywne prace analityczne i przygotowawcze do podpisania w styczniu 2022 r. przedwstępnej umowy zakupu spółki Lotos Terminale. Przedmiotem transakcji jest przejęcie dziewięciu terminali paliw o łącznej pojemności 350 tys. m3 oraz zakładów produkcji asfaltów w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach. Po sfinalizowaniu transakcji Unimot stanie się trzecim graczem na rynku magazynowania paliw oraz drugim graczem na rynku sprzedaży asfaltów. Według wstępnych szacunków przejęte biznesy będą miały istotny wpływ na wyniki Grupy i mogą pozwolić wypracować w najbliższych latach po zamknięciu transakcji dodatkową EBITDA skonsolidowaną na poziomie 70-100 mln zł rocznie.
Był to niewątpliwie rok pełen wyzwań, związanych przede wszystkim z dalszym wyraźnym wzrostem cen produktów, którymi handlujemy. Odczuły to wszystkie biznesy, ale najmocniej segment gazu ziemnego oraz energii elektrycznej. Mimo wszystko, udało nam się osiągnąć roczny wynik bliski poziomowi prognozy – tym bardziej, że w minionym roku ponieśliśmy koszty w wysokości 4,3 mln zł związane z naszym zaangażowaniem w podpisanie przedwstępnej umowy na zakup spółki Lotos Terminale, które nie były ujęte w wartości prognozowanej na 2021 r. EBITDA skorygowanej – mówi Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot S.A.
Komentarze