PERN – trzy nowe zbiorniki w Dębogórzu

PERN S.A. uroczyście zakończył inwestycję w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu, oddając do użytku trzy nowoczesne zbiorniki do magazynowania paliw płynnych o łącznej pojemności 150 tys. m3. Inwestycja kosztowała blisko 150 mln zł i zwiększyła pojemność magazynową bazy do ponad 500 tys. m3. Aktualnie Baza w Dębogórzu jest największym tego typu obiektem w Polsce.

Fot. PERN

Dębogórze to dziś znak rozpoznawczy PERN – współczesnej Spółki Skarbu Państwa, która łączy skalę, technologię i odpowiedzialność za bezpieczeństwo państwa i obywateli. To dowód, że w PERN potrafimy przekuwać strategiczną wizję w nową rzeczywistość. Trzy nowe zbiorniki wraz z uruchomioną niedawno nową infrastrukturą kolejową, potwierdzają znaczenie Bazy jako ważnego centrum dystrybucji produktów naftowych. Dzięki tej inwestycji możemy jeszcze efektywniej zarządzać zapasami i oferować znacznie większe możliwości logistyczne – podkreśla Daniel Świętochowski, prezes PERN. W lipcu tego roku Spółka rozbudowała w Dębogórzu nalewnię cystern kolejowych o dwa dodatkowe stanowiska, dzięki czemu przepustowość Bazy zwiększyła się o dodatkowe 4000 m3 na dobę.

Dębogórze to nie jedyna inwestycja PERN w zakresie zwiększenia pojemności magazynowej i efektywności przesyłowej. Obecnie trwa faza projektowania kolejnych zbiorników: w Koluszkach powstaną dwa nowe zbiorniki do magazynowania paliw - o pojemności 33 tys. m³ dla produktów III klasy oraz o pojemności 24 tys. m³ dla produktów I klasy, a w Kawicach powstanie nowy zbiornik o pojemności 33 tys. m³ do magazynowania produktów III klasy.

Jednocześnie spółka inwestuje w modernizację infrastruktury operacyjnej. PERN modernizuje bazy paliwowe w zakresie infrastruktury do załadunku autocystern oraz realizuje program rozbudowy infrastruktury biokomponentów i dodatków, dostosowując instalacje magazynowe i dozujące do potrzeb klientów. Trwają prace w Bazie Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej związane z budową nowego frontu kolejowego z 21 dwustronnymi stanowiskami rozładunkowymi i 3,5 km nowych torów. W Bazie Paliw w Koluszkach PERN rozpoczyna budowę dodatkowego toru i dziewięciu stanowisk rozładunkowych w celu zwiększenia sprawności obsługi klientów.

Równocześnie PERN realizuje inwestycje w zakresie modernizacji systemu przesyłowego. W tym roku spółka zakupiła cztery - zaprojektowane i wykonane na zamówienie - nowoczesne urządzenia dozujące środek redukujący opory przepływu ropy naftowej, tzw. DRA (Drag Reducing Agents). Dzięki temu rozwiązaniu wydajność obecnej infrastruktury wzrasta nawet do 30% przy pracy rurociągu na niższym ciśnieniu roboczym. Zastosowanie DRA przekłada się także na większe bezpieczeństwo techniczne - ryzyko awarii może spaść nawet o 40%.

PERN kontynuuje również program „Przejść HDD”, polegający na przebudowie odcinków rurociągów pod rzekami. Celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa i efektywności całego systemu przesyłu ropy naftowej i paliw oraz oszczędności z tytułu kosztów utrzymania i napraw. W ramach programu zmodernizowano już m.in. odcinki pod Kanałem Żerańskim, Notecią, Bagnem Lesika–Sompolno. Trwają prace pod Bagnem Bogusławice, Rządzą, Mołtawą i Wisłą. Łączna wartość programu to ok. 140 mln zł.

PERN jest spółką Skarbu Państwa i operatorem polskiej infrastruktury naftowej i paliwowej. Posiada 19 baz paliwowych, cztery bazy surowcowe, a także sieć rurociągów przesyłowych o długości ponad 2500 km zlokalizowanych na terenie kraju. Odpowiada za transport i magazynowanie ropy oraz produktów naftowych, mając dzięki temu istotny wkład w budowanie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Głównym zadaniem Spółki jest zapewnianie stabilnego dostępu do surowców, który jest kluczowy dla funkcjonowania całej gospodarki i codziennego życia obywateli.