Niezależnie od tego, czy sklep zlokalizowany na stacji paliw należy do koncernu prowadzącego dany obiekt, czy też jest częścią większej sieci punktów sprzedaży, powinien spełniać pewne warunki, aby klienci chcieli i lubili z niego korzystać.
Już od co najmniej kilku lat tzw. oferta pozapaliwowa stacji generuje znaczącą część dochodów danej placówki. Sklep na stacji stał się miejscem, gdzie nie tylko płacimy za zatankowane paliwo, ale też nierzadko robimy w nim podręczne zakupy. Znaczenie takich punktów handlowych wzrosło jeszcze bardziej po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę. Wyłączone z zakazu sklepy przystacyjne w wielu przypadkach postawiły na wzbogacenie oferowanego asortymentu, wprowadzenie promocji czy innych akcji marketingowych, mających na celu przyciągnięcie klientów.
Ważna jest lokalizacja i asortyment
Na współpracę z sieciami stacji paliw postawił kilka lat temu między innymi Carrefour. Sklepy tej marki pojawiły się na kilkudziesięciu stacjach Avia, a w zeszłym roku firma podobną współpracę nawiązała z siecią Total, która wówczas posiadała 36 stacji. Sklepy są prowadzone w modelu franczyzowym. Jak poinformował nas Michał Florkiewicz, dyrektor sklepów convenience w firmie Carrefour, w ofercie franczyzy sklepu Carrefour express na stacji paliw zawarte jest wsparcie franczyzodawcy w podstawowych działaniach, poprzedzających otwarcie placówki. Carrefour ocenia lokalizację stacji, dobiera asortyment, uwzględniając jej potrzeby. W trakcie współpracy Carrefour na bieżąco analizuje sprzedaż stacji i dostosowuje asortyment pod kątem wyników sprzedażowych. Jaka jest recepta na sukces w przypadku takiego sklepu?
– Przede wszystkim należy dobrze zastanowić się, jaki jest profil klienta danej stacji i jaka jest jej lokalizacja, czy jest to lokalizacja tranzytowa, czy wewnątrz dużego miasta, czy w małej miejscowości – mówi Michał Florkiewicz – Następnie należy odpowiednio dobrać asortyment, uwzględniając właśnie lokalizację stacji i jej klienta. Ze względu na ograniczoną powierzchnię sprzedaży, którą dysponują sklepy na stacjach, na stacjach powinien znaleźć się asortyment najlepiej rotujący, a nie np. cała gama produktów danego typu od jednego producenta.
Na wyniki sklepów wpływa również stabilność i dostępność asortymentu już po otwarciu. W przypadku franczyzy sklepu na stacji z Carrefour, franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcom narzędzia do wygodnego zamawiania towaru oraz zapewnia regularne i częste dostawy na stację.
– Nie można również zapomnieć o skutecznym marketingu, dedykowanym sklepom przy stacjach benzynowych. W ramach franczyzy Carrefour sklepy na stacjach benzynowych biorą udział w dedykowanych dla nich akcjach promocyjnych. – Ważna jest regularna analiza wyników sklepu, rotacji asortymentów, cen. Do tego potrzebne są odpowiednie narzędzia informatyczne – podkreśla Michał Florkiewicz.
Zakupy w miłym klimacie
W przypadku punktów handlowych na stacjach paliw ważne jest również odpowiednie wyposażenie sklepu oraz taki sposób ułożenia towaru, który ułatwi klientom zakupy. Łatwość wyszukania produktu oznacza przecież szybciej zwolniony dystrybutor do paliwa, na który nierzadko czeka kolejka samochodów. Liczy się sposób zaprojektowania sklepu – taki, który zachęci potencjalnych klientów. W dużej mierze kupujemy bowiem oczami, a także… uszami i nosem. Na klienta działa zachowanie sprzedawców, zastosowane w sklepie barwy, meble, oświetlenie, dźwięk, zapach i temperatura panująca wewnątrz budynku, powierzchnia półek, ekspozycja towarów, reklama wewnętrzna i wiele innych elementów, które składają się na pozytywny lub negatywny odbiór. Większość klientów ceni też wyraźne oznakowanie zarówno towarów, jak i samej marki sklepów – w myśl zasady, że najbardziej lubimy to, co dobrze znamy.
Operatorzy stacji paliw i zlokalizowanych tam sklepów coraz częściej stawiają na odpowiedni klimat wewnątrz obiektu. Na przykład koncern Circle K wyposaża swoje sklepy według nowego konceptu, którego pierwszym przykładem była placówka otwarta pod koniec 2019 roku w Warszawie. Jest to największy sklep sieci w Polsce – zajmuje powierzchnię aż 140 m2 i jest czymś więcej niż tylko sklepem. Bardziej przypomina przytulną i kameralną kawiarnię. We wnętrzu dominującym kolorem jest czerń, a towarzyszą jej ciepły jesion, ciemna cegła oraz czerwone, białe i pomarańczowe pasy na ścianach nawiązujące do kolorystyki marki. Całości dopełniają lampy w kształcie okręgów rzucające światło o ciepłej barwie. Circle K wdraża swój nowy koncept sklepu również na innych stacjach w Polsce.
Orlen wciąż rozwija swój koncept sklepu O!Shop, w którym komunikacja, oparta na zdjęciach świeżych produktów, wzmacnia pozytywne skojarzenia, a kompozycja przestrzeni i użyte w niej szlachetne materiały jednoznacznie wskazują, że ze stacji benzynowej wkraczamy do sklepu delikatesowego. W 2019 roku w Polsce powstały 164 nowe sklepy w formacie O!Shop i 37 nowych punktów gastronomicznych. W tym roku w ramach sieci stacji Orlen ma powstać jeszcze więcej placówek handlowych niż w ubiegłym roku. Dochód ze sprzedaży pozapaliwowej stanowi ważną pozycję w corocznych wynikach rynkowych koncernu.
Wnętrza swoich sklepów modernizuje też sukcesywnie koncern Shell. Na stacjach są wprowadzane stonowane ciepłe kolory wnętrza oraz materiały wykończeniowe: drewno i miedź, które tworzą przytulny klimat. Aby sklepy zyskiwały na przestronności, wprowadzane są bardziej nowoczesne meble, przejrzyste stanowiska kasowe, mniejsze gondole nie ograniczające powierzchni sklepowej i płytki podłogowe przyjazne dla oka i łatwe do utrzymania w czystości. Obiekty są też przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przy wejściach znajdują się podjazdy, a wnętrza punktów były projektowane tak, żeby zapewnić możliwość swobodnego poruszania się i przejazdu między regałami osobom z ograniczoną sprawnością ruchową.
Firma Lotos stara się, by przekazy marketingowe kierowane do klienta były tylko uzupełnieniem całości organizacji i estetyki sklepu i wnętrza stacji. Chodzi o to, by nie dominowały w aranżacji, a jedynie dyskretnie zachęcały klientów. Wnętrza sklepów na stacjach Lotos są projektowane w taki sposób, aby ułatwić klientowi poruszanie się w przestrzeni. Są wytyczone strefy i jasne ciągi komunikacyjne, a kolorystyka, wyposażenie i moduły zabudowy są jednolite, zgodne z księgą identyfikacji wizualnej najnowszego konceptu 4.0, opracowanego przez koncern Lotos. Jeśli chodzi o zarządzanie asortymentem sklepu i punktu gastronomicznego, wprowadzono tzw. system digital signage, który umożliwia centralne zarządzanie ofertą sklepową, menu gastronomicznym oraz pozostałymi elementami funkcjonowania stacji.
Komentarze