Z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów wynika, że w trzecim kwartale 2021 roku samochody elektryczne i hybrydy stanowiły ponad 30 proc. sprzedanych aut w Unii Europejskiej. Hybrydy po raz pierwszy stały się drugą najpopularniejszą opcją po silnikach benzynowych.
W trzecim kwartale 2021 roku samochody elektryczne stanowiły 9,8 proc. sprzedanych aut, hybrydy 20,7 proc. a samochody napędzane benzyną 39,5 proc. Po raz pierwszy w historii sprzedaż samochodów hybrydowych była większa niż tych z silnikiem diesla. Zarówno samochody elektryczne, jak i hybrydy typu plug-in prawie podwoiły swój udział w rynku.
Od lipca do września 2021 r. sprzedaż samochodów benzynowych spadła o 35,1 proc. do 855.476 sztuk. Samochody z silnikiem diesla straciły jeszcze bardziej. Ich udział w rynku spadł o ponad 10 punktów procentowych, z 27,8 proc. do 17,6 proc. Liczba rejestracji nowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi zmniejszyła się o ponad połowę, z 769.922 sztuk sprzedanych w zeszłym roku do 381.473 w trzecim kwartale 2021 roku.
Pojazdy z napędem alternatywnym
W trzecim kwartale roku popyt na pojazdy elektryczne (BEV) w Unii Europejskiej wzrósł o 56,7 proc. W tym czasie sprzedano 212 582 sztuki. Wzrost był stymulowany głównie przez zachęty do kupna tych pojazdów przez rządy wielu państw. W rezultacie wszystkie cztery główne rynki odnotowały dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty: Włochy o 122 proc., Niemcy o 62,7 proc., Francja o 34,6 proc. i Hiszpania o 21,8 proc.
Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) również zwiększyły swój udział w sprzedaży samochodów w UE, a liczba rejestracji wzrosła o 42,6 proc. do 197 300 sztuk. Największy wzrost z czterech kluczowych rynków odnotowały Włochy, gdzie sprzedaż PHEV wzrosła o 130,6 proc. następnie Hiszpania (+87,5 proc.), Francja (+49,5 proc.) i Niemcy (+37,5 proc.).
Popyt na hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) odnotował silny wzrost w ciągu ostatnich trzech miesięcy (+31,5 proc.) i przy prawie pół miliona sprzedanych egzemplarzy pozostają one najpopularniejszym alternatywnym układem napędowym pod względem ilościowym. Wzrost ten został dodatkowo wzmocniony na rynkach Europy Środkowej, gdzie popyt na samochody hybrydowe wzrósł o 69,3 proc.
Spadłą natomiast sprzedaż pojazdów na gaz ziemny (NGV). W trzecim kwartale odnotowała spadek w o 48,8 proc., głównie pod wpływem zmniejszającego się popytu we Włoszech (-39 proc.), które są tradycyjnie największym rynkiem dla tego typu pojazdów. Z kolei rejestracje samochodów napędzanych LPG wzrosły o 28,1 proc. do 62 574 sztuk we Francji.
Komentarze