ÖBB Postbus podpisało z Solarisem kontrakt na dostawę pięciu autobusów wodorowych. Napędzane wodorem pojazdy będą użytkowane w Villach, w południowo-wschodniej Austrii. To pierwsze zamówienie złożone w ramach umowy ramowej z początku 2021 roku, która zakłada możliwość zakupu przez klienta nawet 40 tego rodzaju pojazdów. Inwestycja zbiega się z wdrożeniem projektu H2 Carinthia, który ma na celu wspierać rozwój technologii wodorowej w tym regionie.
Projekt H2 Carinthia ma na celu rozwój regionu pod kątem wykorzystania energii z wodoru w obszarze transportu publicznego i przemysłu. Biorą w nim udział najwięksi przewoźnicy w Austrii, władze miast, jak i firmy energetyczne. Jednym z elementów projektu będzie również pierwsza w Karyntii stacja tankowania wodorem, a także wzbogacenie flot autobusowych o pojazdy wodorowe.
Na początku 2021 roku Solaris zawarł z przewoźnikiem ÖBB Postbus umowę ramową, która zakłada możliwość zakupu nawet 40 autobusów wodorowych do 2023 r. W grudniu 2021 przewoźnik skorzystał z tej opcji i złożył pierwsze zamówienie – na pięć modeli Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazdy wykorzystują energię produkowaną na pokładzie przez zestaw ogniw paliwowych. Dzięki zastosowanej technologii autobus może w każdych warunkach, całkowicie bezemisyjnie, przejechać około 350 km. Na realizację zamówienia Solaris ma czas do końca listopada 2022. Innowacyjne pojazdy będą kursować w Villach, stolicy Alp Karynckich.
ÖBB Postbus to największe przedsiębiorstwo autobusowe na terenie Austrii. Współpraca Postbus z Solarisem sięga 2009 roku, a w barwach Postbus kursuje do dziś około 169 pojazdów Urbino. Podpisana na początku grudnia umowa jest pierwszą, której przedmiotem są autobusy z napędem alternatywnym.
Autobus napędzany wodorem Urbino 12 hydrogen miał swoją premierę w 2019 roku i jest najbardziej zaawansowanym technologicznie pojazdem w ofercie producenta. Do dziś blisko 100 sztuk tego modelu zostało zakupionych przez klientów z Austrii, Czech, Francji, Holandii, Niemiec, Polski, Szwecji i Włoch.
Komentarze