Paliwo wodorowe z Orlenu zasili miejskie autobusy w Poznaniu

PKN ORLEN

PKN Orlen podpisał z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Poznaniu umowę na dostawy paliwa wodorowego, które posłuży do zasilania zeroemisyjnych autobusów miejskich. To największy tego typu projekt wodorowy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie. Koncern w najbliższych 15 latach dostarczy na potrzeby poznańskiej komunikacji miejskiej 1,8 mln kg paliwa wodorowego, które będzie produkowane we włocławskim hubie.

To już kolejna inwestycja, która wpisuje się w ogłoszoną w tym roku strategię wodorową Grupy Orlen. Do 2030 roku na realizację projektów wodorowych Koncern przeznaczy 7,4 mld zł i chce zbudowac ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji.
Wodór dla poznańskich autobusów będzie pozyskiwany w procesie elektrolizy solanki i dostarczany z włocławskiego hubu Orlenu. Koncern wybuduje nową infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem, która będzie znajdować się na stacji ORLEN nieopodal pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt będzie dostępny publicznie, oznacza to, że we wskazanym punkcie zatankują nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.

Z autobusu zasilanego wodorem od czerwca korzystają już pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie. Tylko w pierwszym tygodniu autobus zatankował wodór 6 razy i przejechał na nim 800 km z zerową emisją CO2. Do tej pory na potrzeby krakowskiego autobusu koncern dostarczył już 730 kg wodoru. W Poznaniu, wydanie pojazdów przystosowanych do zasilania paliwem wodorowym zaplanowane jest przez producenta na drugą połowę 2023 - wtedy też zostanie oddana do użytkowania stacja załadunku wodoru.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.