Orlen otrzymał zgodę Komisji Europejskiej na połączenie z Lotosem

PKN Orlen otrzymał zgodę Komisji Europejskiej na połączenie z Grupą Lotos. Pozytywna decyzja organu antymonopolowego znacząco przybliża powstanie jednego koncernu multienergetycznego. Zdaniem prezesa Orlenu Daniela Obajtka może to już nastąpić na przełomie lipca i sierpnia tego roku.

fot. PKN Orlen

Połączenie zostanie zrealizowane poprzez przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, co oznacza, że akcjonariusze Grupy Lotos obejmą nowe akcje w podwyższonym kapitale zakładowym PKN Orlen i staną się akcjonariuszami tej spółki. W wyniku fuzji udział Skarbu Państwa w połączonym koncernie wzrośnie do ok. 35 proc.. Zakładając następnie połączenie z PGNiG, udział ten jeszcze się zwiększy.

To historyczny moment dla PKN Orlen i i Grupy Lotos oraz polskiej gospodarki. Zgoda Komisji Europejskiej realnie przybliża nas do intensyfikacji wspólnych kluczowych dla Polski i całego regionu inwestycji. Proces połączenia jest bardzo wymagający, ale z determinacją realizujemy kolejne jego etapy, zdając sobie sprawę z wagi tej transakcji (…). Koncern utworzony z aktywów PKN ORLEN, Grupy Energa, Grupy LOTOS, a docelowo także PGNiG, będzie największą spółką Europy Środkowo-Wschodniej, zdolną do skutecznego stawienia czoła wyzwaniom transformacji energetycznej i realizacji wartych miliardy złotych inwestycji w zero- i niskoemisyjną energetykę. Znajdziemy się w pierwszej lidze europejskich firm paliwowo-energetycznych, a to da nam mocniejszą pozycję w rozmowach na temat dostaw surowców, czy dostępu do technologii. W ten sposób zapewnimy koncernowi stabilny, długofalowy rozwój, a Polakom bezpieczeństwo zaopatrzenia w energię – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Proces integracji Orlenu z Lotosem rozpoczął się w 2018 roku. Ze względu na złożoność, fuzja wymagała zgody Komisji Europejskiej. Wniosek o zgodę na połączenie trafił do Brukseli w lipcu 2019 r. Warunkową zgodę na transakcję urzędnicy unijni wydali w lipcu 2020 r.. Warunkową, czyli obwarowaną licznymi obostrzeniami, takimi jak wymóg sprzedaży części aktywów Lotosu. Orlen musiał odnieść się do wszystkich uwag KE i zaproponować takie rozwiązania, które rozwieją wątpliwości urzędników, co do wpływu transakcji na konkurencyjność rynku w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Szczegóły jego planu poznaliśmy w styczniu 2022 r. I tak zgodnie z nim aktywa rafineryjne ma przejąć największa firma petrochemiczna świata Saudi Aramco. 417 stacji paliw Lotosu trafi z kolei do węgierskiego koncernu MOL. W zamian Orlen przejmie 144 stacje partnera na Węgrzech. Grupę Unimot wybrano jako partnera w obszarze logistyki, a Rossi Biofuel Zrt. w zakresie biopaliw.

Po decyzji Komisji Europejskiej Orlen ma sześć miesięcy na wdrożenie ustalonych środków zaradczych. Jednak jak zapewnia Daniel Obajtek, nie opóźni już to całego procesu i fuzja zostanie domknięta za parę tygodni, na przełomie lipca i sierpnia, po wydaniu zgody na nią przez akcjonariuszy obu koncernów.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.