Grupa Unimot może zaliczyć rok 2023 do udanych. Adam Sikorski, prezes zarządu Unimotu podsumował dla nas mijający rok.
Mijający 2023 rok to dla Grupy Unimot okres intensywnych działań, skoncentrowanych na maksymalnym wykorzystaniu szans rynkowych oraz minimalizowaniu ryzyka wynikającego z trudnego otoczenia rynkowego. Zarządzanie Grupą w obliczu nadzwyczajnych wyzwań, wywołanych m.in. sytuacją na krajowym rynku oleju napędowego, wymagało elastyczności oraz zdolności do szybkiego i skutecznego dostosowywania się do wymagających warunków. Niemniej jednak, udowodniliśmy, że jesteśmy w stanie sprostać tym wyzwaniom – przede wszystkim dzięki daleko idącej dywersyfikacji źródeł przychodów.
W pierwszym kwartale konsekwentnie wzmacnialiśmy naszą pozycję biznesową w obliczu trudnych warunków rynkowych. Przejęcie spółki Lotos Terminale (obecnie działającej już pod nazwą Unimot Terminale), dalsze inwestycje w logistykę poprzez akwizycję Olavion, a także rozwinięcie naszych kompetencji w obszarze obrotu paliwami lotniczymi za sprawą akwizycji Partners4Sky (obecnie Unimot Aviation) to kluczowe kroki, które podjęliśmy w budowaniu solidnej podstawy dla naszego długoterminowego wzrostu.
Sfinalizowana w kwietniu 2023 roku transakcja nabycia Unimot Terminale spowodowała, że Grupa Unimot otrzymała status niezależnego operatora logistycznego, dysponującego dziewięcioma własnymi terminalami paliw o łącznej pojemności ponad 350 tys. m3, co daje nam trzecią pozycję na rynku magazynowania paliw. Ponadto, dzięki tej transakcji, nasza firma rozszerzyła swoją działalność o segment produkcji asfaltów, który obecnie wyrasta na jednego z liderów wśród biznesów naszej Grupy Kapitałowej i dzięki któremu zajmujemy drugą pozycję pod względem wolumenu sprzedaży na tym rynku w Polsce.
W sumie, aktywa, które nabyliśmy w 2023 roku, obejmują spółki: Olavion, Unimot Commodities, Unimot Terminale, Unimot Infrastruktura, Unimot Bitumen, RCEkoenergia oraz Unimot Aviation. Decyzje o ich włączeniu do Grupy Unimot wpisują się w naszą długofalową strategię wzrostu i umacniania pozycji na rynku, zapewniając nam strategiczne przewagi konkurencyjne.
Druga połowa roku przyniosła bardzo duże wyzwania w segmencie oleju napędowego. Od połowy sierpnia 2023 roku ceny tego produktu w Polsce utrzymywały się znacznie poniżej notowań obserwowanych na rynkach światowych. W związku z tym w trzecim kwartale, wychodząc naprzeciw tej sytuacji rynkowej, zminimalizowaliśmy na tyle, na ile było to możliwe, import tego produktu do Polski, a także skupiliśmy się na eksporcie produktu na terytorium Ukrainy. Dzięki wynikom osiągniętym przez spółki, które nabyliśmy w 2023 roku, oraz dzięki pozostałym segmentom biznesowym rozwijanym w obrębie Grupy, udało nam się znacząco zniwelować skutki tej nadzwyczajnej sytuacji na rynku paliw.
Ponadto, sukcesywnie realizujemy strategię biznesową w zakresie rozbudowy naszej sieci AVIA, która w ciągu w ciągu roku powiększyła się o ponad 20 obiektów. W lipcu 2023 r. przekroczyliśmy liczbę 120 stacji paliw AVIA w Polsce.
Rok 2023 to również dla Grupy Unimot zakończenie okresu realizacji strategii biznesowej na lata 2018-2023. Jesteśmy zadowoleni z osiągnięcia kluczowych celów strategii, w tym przede wszystkim dywersyfikacji biznesu, wzrostu EBITDA, poprawy efektywności oraz regularnej wypłaty dywidendy, która nie została wypłacona tylko raz z uwagi na warunki kredytu stawiane przez banki przy okazji transakcji przejęcia Unimot Terminale. Wkraczamy teraz w nową erę, kształtującą się w ramach planowanej strategii na kolejny okres, tj. lata 2024-2028, którą już teraz możemy z przyjemnością zapowiedzieć, a jej szczegóły przedstawimy na początku roku.
Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot
Komentarze